Dobra agencja nieruchomości
pośrednictwo przy kupnie-sprzedaży

oraz Nieruchomości Sopot
  • Wprowadzenie
  • Jak założyć agencję nieruchomości?
  • Jak kupić i sprzedać nieruchomość za pośrednictwem agencji nieruchomości?
  • Pośrednictwo nieruchomości a opłaty za pomoc w zakupie
  • Zalety korzystania z usług agencji nieruchomości
  • Licencja pośrednika

Warto zobaczyć:

  • Domy z bala
  • nowe domy Kraków

Licencja pośrednika

Sprawdź konieczne te ogłoszenia Biura nieruchomości

Karierę w pośredniczeniu obrotem nieruchomościami trzeba rozpocząć od uzyskania odpowiedniej licencji. Wymóg ten, jak i inne zasady działanie zwodu pośrednika, reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami. Sam dokument jest zaś wystawiany przez Ministerstwo Infrastruktury. Osoby, które zdobyły uprawnienia są wpisane do centralnego rejestru państwowego. Jest to kompletny wykaz licencjonowanych fachowców, dostępny na stronie ministerstwa.

Kandydatowi na pośrednika stawia się kilka wymogów. Znajdziemy je w ustawie o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z tymi wytycznymi kandydat musi być niekarany oraz mieć pełną zdolność do wykonywania czynności prawnych. Dalej idą wymogi dotyczące wykształcenia. Ubiegający się o licencję musi posiadać wykształcenie wyższe (może być licencjackie) oraz powinien ukończyć studia podyplomowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Minister Infrastruktury określa minimum programowe jakie muszą obejmować takie studia.

Następnym krokiem jest odbycie praktyki. Należy zwrócić się do organizacji zawodowej pośredników (Polska Federacja Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości, Polska Federacja Zarządców Nieruchomości). Udostępni ona listę pośredników, u których można odbyć praktyki. Zdarza się, że taka organizacja sama też przeprowadza praktyki.

Praktyka musi trwać przynajmniej pół roku oraz minimalnie 200 godzin. Terminujący jest zobowiązany do wzięcia udziału we wszystkich czynnościach związanych z wykonywaniem pracy pośrednika (m. in. kupno i sprzedaż praw do nieruchomości, sporządzanie szczegółowych opisów transakcji, przygotowanie umowy pośrednictwa, opis i wycena wybranych nieruchomości, przygotowanie i przeprowadzanie prezentacji nieruchomości). Przebieg pracy jest dokumentowany w odpowiednim dzienniku.

Na początku 2008 roku zniesiono obowiązek złożenia egzaminu przed Państwową Komisją Kwalifikacyjną. Obecnie ubiegający się o licencję po zakończeniu praktyk może już wystąpić o rozpoczęcie postępowania kwalifikacyjnego. Odbywa się ono w Ministerstwie Infrastruktury. Kandydat dostarcza niezbędne dokumenty:

  • oświadczenie o niekaralności,
  • oświadczenie o pełnej zdolności prawnej,
  • odpisy dyplomów,
  • zaświadczenie z uczelni o wypełnieniu wymogu ustalonego minimum programowego,
  • dziennik praktyk,
  • dwa zdjęcia,
  • dowód wniesienia opłaty za postępowanie (400 zł)

Postępowanie jest jednoetapowe – zespół kwalifikacyjny orzeka czy kandydat spełnia ustawowe wymagania. Jeśli decyzja jest pozytywna, nowy pośrednik zostaje wpisany do centralnego rejestru i może zaczynać karierę.

nowe domy Katowice to innowacyjna wyszukiwarka nieruchomości w całym kraju.
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2022.